-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46918 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:59

چرا آيه الرجال قوامون علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض... با ساير آيات تناقض دارد؟ چون در همه آيات زن و مرد كنار هم قرار دارند و هيچ كدام بر ديگري برتري ندارد.

خواهر گرامي! درود بر شما. از اين كه با ما مكاتبه كرده و شبهات خود را با ما درميان گذاشتيد، سپاس گزاريم.

مراد از ما فضل الله فزوني و امتيازي است كه مردان بر زنان دارند؛ يعني زيادتي قوه تعقل و فروع آن، مانند همآوردي و تحمل شديد كارهاي سخت و قدرت جسماني.

مراد از انفاق، نفقه و مهريهاي كه مردان به زنان ميپردازند.(1)

منظور از الرجال قوامون علي النساء بما فضل الله... اين است كه مردها سرپرست و خدمت گزار زنها هستند؛ يعني در مجموعه كوچك خانواده، رئيس مرد است و زن معاون، همان طور كه عرفاً چنين است كه در هر هيأتي، حتي دو نفره بايد يكي مسئول و رئيس باشد و ديگر معاون و جانشين. اين موقعيت به خاطر خصوصيات و ويژگي هايي است كه در مردها وجود دارد:

1 - قدرت تفكر و انديشهاش بر عاطفه و احساساتش غلبه دارد، برعكس زن.

2 - بنيه جسمي و توانايي اش بيشتر است كه با ويژگي اول نقشه طرح ميكند و با دومي از حريم خانواده دفاع ميكند.

3 - در برابر زن و رزندانش نسبت به پرداخت هزينه زندگي تعهد دارد. اين تعهد به او حق ميدهد كه سرپرستي خانواده را به عهده بگيرد.

گفتني است: ممكن است بعضي از زنها بر مردان برتري داشته باشند، اما قوانين و اوامر الهي ناظر به كل افراد است، نه تك تك آنها. (1)

با توجه به مطالب فوق مشخص ميشود هيچ گونه تناقضي بين اين آيه و ساير آيات وجود ندارد، چون درست است كه مردها از بعضي جهات بر زنها برتري دارند، اما زنها در پارهاي از امور، مثل عاطفه و مهر و محبت نسبت به فرزندان و خانه داري و... بر مردها ترجيح دارند. لذا مدير داخلي خانه هستند.

پينوشتها:

1 - مكارم شيرازي و جمعي از نويسندگان، تفسيرنمونه، ج3، ص 370.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.